04-8100333
054-6996670

 
 

 
 
 

 

 
    ביטוח בריאות: איך עובדת שיטת הגזל מחשבון המבוטח?
    באדיבות משרד עו"ד חיים קליר


חברת הביטוח הציעה למבוטחת ותיקה שלה כי תוסיף על פוליסת הבריאות הקיימת גם פוליסת ביטוח חיים
חרף סירובה, חברת הביטוח החלה לגבות מהוראת הקבע שניתנה לה עבור ביטוח הבריאות גם פרמיות חודשיות עבור ביטוח החיים.
חברת הביטוח המשיכה בגבייה למרות מחאות חוזרות ונשנות של המבוטחת. לבסוף המבוטחת נואשה וביטלה את הוראת הקבע.
חברת הביטוח הגישה תביעה לתשלום הפרמיות ואף פתחה תיק הוצאה לפועל.
המבוטחת חשה חוסר אונים להתמודד עם חברת הביטוח ופנתה לעזרת בית המשפט לתביעות קטנות בחדרה. השופטת רקפת סגל מוהר, דנה במחלוקת.

תיאור המקרה

הגב' גרינברג מבוטחת בפוליסת בריאות בחברת הביטוח הפניקס. לפני שלוש וחצי שנים התקשרה אליה סוכנת ביטוח של הפניקס והציעה כי תרכוש תוספת לפוליסת הבריאות. גרינברג נעתרה לבקשה. הסוכנת ראתה כי טוב והציעה כי תרכוש בנוסף גם פוליסת ביטוח חיים חדשה על חיי בעלה. גרינברג סירבה. כל הפצרותיה של סוכנת הפניקס לא הועילו. גרינברג התבצרה בסירובה.
חלף חודש. גרינברג נדהמה לגלות כי הפניקס משכה מחשבון הבנק שלה סכום של 350 שקל בנוסף לסכום שנגבה עבור התוספת לפוליסת הבריאות. גרינברג פנתה אל הפניקס. 350 שקל הם הפרמיה החודשית של פוליסת ביטוח חיי בעלך, הסביר לה מוקדן השירות. גרינברג התמלאה זעם. אני לא רציתי ולא רוצה את הפוליסה הזו, הודיעה למוקדן. לא עזר דבר. במשך 9 חודשים המשיכה הפניקס לגבות מחשבון הבנק של גרינברג 350 שקל לחודש. כל פניותיה, בקשותיה והפצרותיה של גרינברג כי יפסיקו את הגזל לא הועילו. לבסוף נמאס לה והיא ביטלה את הוראת הקבע שנתנה להפניקס.
אלא שהפניקס לא הרפתה מהגזל החודשי. הפניקס הגישה נגד הבעל תביעה על הפסקת תשלום הפרמיות ואף פתחה כנגדו תיק בהוצאה לפועל.
גרינברג הרגישה חסרת אונים. בצר לה לקחה הלוואה ושילמה לעורכת דין 5,900 שקל כדי שתעזור לה להתמודד עם המכונה הדורסנית והמשומנת היטב של הפניקס. עורכת הדין טיפלה בתביעה שהוגשה נגד הבעל, הביאה לסגירת תיק ההוצאה לפועל ואף סייעה בידי גרינברג לנסח תביעה נגד הפניקס בבית המשפט לתביעות קטנות בחדרה. בתביעה דרשה גרינברג כי בית המשפט יורה להפניקס להשיב לה את הגזל בסך 3,214 שקל, את התשלום לעורכת הדין בסך 5,900 שקל וכן פיצויים על עוגמת נפש ובזבוז זמן בסך 20,000 שקל. התביעה הונחה על שולחנה של השופטת רקפת סגל מוהר.
כל הכספים שנמשכו מחשבונה של המבוטחת, נמשכו על דעתה ובאישורה, כך בלי בושה טען נציג הפניקס בדיון.

האם הקלטתם את השיחה בין המבוטחת לסוכנת שלכם, הקשתה השופטת.
כן, השיב נציג הפניקס, אבל לא עלה בידי להשיג את קלטת השיחה. מכל מקום, הוסיף הנציג, התביעה מיותרת. כבר לפני שנה פנינו אל המבוטחת מתוך נכונות לפצות אותה עבור הסכומים שנגבו ממנה. אלא שהיא לא חזרה אלינו עם תשובה ובחרה להגיש תביעה ולבזבז את זמנו היקר של בית המשפט.
אין בדברים אלה כל אמת, השיבה גרינברג. הפניקס התעלמה מפניותיי אליה כל השנים. הם פנו אלי לראשונה רק יום לפני הדיון במשפט.
השופטת סגל מוהר שמעה עדויות ועיינה במסמכים שהוגשו לה. "גרסת המבוטחת הייתה עקבית אחידה וסדורה", קבעה השופטת, "ונשמעה לי משכנעת. אני מאמינה לה כי היא מעולם לא נתנה את הסכמתה לחיוב חשבונה על ידי הפניקס עבור ביטוח החיים של הבעל".
השופטת הוסיפה וקבעה כי הפניקס לא הוכיחה שהיא פנתה אל גרינברג כבר לפני שנה והציעה להשיב לה את כספה ולפצות אותה. השופטת ביקרה קשות את הפניקס על שלא הביאה בפניה את קלטת השיחה בין הסוכנת למבוטחת והביעה תמיהה על כך שסוכנת הביטוח אשר "מכרה" לגרינברג את ביטוח החיים לא התייצבה בבית המשפט כדי להעיד על תהליך המכירה.
בסופו של דיון פסקה השופטת כי גרינברג הוכיחה שהמשיכות שביצעה הפניקס מחשבונה בסך של 3,214 שקל בוצעו שלא כדין והורתה להפניקס להשיבם למבוטחת.
השופטת לא שכחה כי התנהלותה המקוממת של הפניקס אילצה את גרינברג להוציא 5,900 שקל על עורכת דין. השופטת אפילו קבעה כי הוצאה זו הייתה הכרחית והוכחה לפניה בפירוט. אולם לדעתה "בית המשפט לתביעות קטנות מיועד לתביעות אזרחים שאינם מיוצגים על ידי עורכי דין ולכן אין זה נהוג לפסוק פיצוי בגין שכר טרחה לעורכי הדין שסייעו להם".
ומה עם פיצויים על עוגמת נפש ובזבוז זמן? גרינברג דרשה פיצויים בסך 20,000 שקל. השופטת פסקה 3,786 שקל בלבד.
גרינברג זכתה במשפט. אבל בחשבון הסופי היא הפסידה. הפניקס גרמה לה נזק כספי בסך כולל של 9,114 שקל (3,214 שקל שנגזלו מחשבונה ו- 5,900 שקל שנאלצה לשלם לעורכת הדין). השופטת לעומת זאת פסקה לה בסך הכול 7,000 שקל. חשבון פשוט מראה כי גרינברג יצאה עם הפסד כספי של 2,114 שקל והרבה עצבים שהוצאו על בזבוז זמן ועוגמת נפש. עם תוצאה עגומה שכזו, אולי באמת כדאי להפקיד את עתידנו הפנסיוני והביטוחי בידי ממשלת סין שרכשה בימים אלה את הפניקס (בכפוף לאישור המפקחת על הביטוח). מי יודע, אולי צדק סיני עדיף על צדק ישראלי.
                    
   
הירשם חינם לעידכונים
הרשם עכשיו לניוזלטרים של סט פוינט!
דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון נייד
   
 
סט פוינט! ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי
טלפון:     נייד  054-6996670  משרד 04-8100333
דוא”ל: info@setpoint.co.il | כספרי 29, חיפה


לייבסיטי - בניית אתרים